THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Saturday, September 22, 2012

..: Cara- Cara Buat Pelan Rumah Pengantin Dalam Kad Kahwin Buatan Sendiri :..


Assalamualaikum 
eberi....one...two...tree....bla..bla..bla....^__^

Tajuk kemain pjg, nak terangkan dh sekian, harap maklumla kalaw entry ni pjg satgi, sabar jela **sambil urut dada pelan-pelan. Orang nk kawin ni belanja banyak, so cara utk jimatkan wang adalah dr segi kad jemputan kawin yang utk bg org kampung tu..*ini bg pikiran aku lah, pikiran korang taktau. Sebab bagi aku kad ni lepas org baca, orang tahu las-las jd pelapik belacan je ye dok..rugi buat mahal-mahal!

So...ooo...dengan inisiatif sendiri, aku pon berusaha dgn gigih utk buat sendiri kad jemputan utk kenduri kawin aku nanti. *gempak ann, kembang kempes kembang kempis je idong, riak campo bangga. Yang kad lawo bagi tawan-tawan soh kedai la buat, rerajin beno aku nak buat. Buat yg utk bg org kg sudeh. 

Buat senang, pakai microsoft word je, sebab malas nak pakai microsoft publisher.*ayat malas konon, padahal tak reti setting utk jd separuh dr kertas A4 kikiki...gelak kepada diri sendiri. dem!

Masalah bermula pabila mahu melakarkan peta. Kompem mule-mule cam bengong sekejap. Last-last google, dpt jmpe blog ni *maaf lupa link blog. Tp cara die cm kt bawah ni la. Manyak membantu. Teros otak kiri dan kanan mengesa aku buat segera!

Cara-caranya ialah.................

1 ) Ha...mula-mula lukis peta atas kertas, gunala pensel, pembaris dan pemadam. Tak kan nak guna kalkulator pulak, tak logik dek akal..Lakar santek-santek, mcm aku buat tu senget...jgn ikot .hahahha

2) Pastu scan masok PC, then guna software Photoscape utk edit and masukkan segala jenis gambar atau petunjuk utk ke rumah pengantin , gambar rumah ke, masjid ke, tadika ke....hape-hape jela oiii....



3) Lepas tu pulak, masukkan arrow atau anak panah utk menunjukkan jalan yang benar ke rumah pengantin. Dia ada kat menu tool tu, pandai-pandailah godam yerk. 


4) Pung pang pung pang, lap peloh sane sini..then...Tadaa!!.....dah siap. atas ni contoh peta utk kad kawin aku nanti. Harap-harap org xsesat jalan nak g umah aku. **Ala, ni peta pada kad utk bg org kg je, so diorg dh familiar dgn jalan, so, no worry no worry...^__^

PERINGATAN!!! save leklok la kalau dah siap, karang terlupa save kang dh penat je nak buat lain..Lepas tu kopipes la dlm microsoft word yg dh ader nama n alamat rumah sume..


Ha...amacam, senang kan? So try ler. Jimat, best, puas hati dan dan bangga sekali. Hambek kau, berpakej-pakej rasa dalam hati lepas siap semua tuh. *perasan terer..puii. Nak tengok kad secara keseluruhan?? No no no...nanti-nantila aku upload ekk..kasi suprise sikitlahh. Tunggu fotostat kat kertas kaler baru santek nk tunjuk kat hangpa =).

Ok Bai


Thank You For Reading This Entry ^__^

2 comments:

Dealova Kad Kahwin said...

Panduan yang amat berguna untuk buat kad kahwin :)

Anonymous said...

sis, nak save gmbr peta tu bleh tak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright© All Rights Reserved azirafizan.blogspot.com